Logistieke Hotspot Rivierenland: samen sterk voor logistiek!

LHR handhaaft landelijke top 5 positie

 

Weert, 5 april 2019 – Logistieke Hotspot Rivierenland (LHR) is in 2019 op de 5de plek geëindigd van de ranglijst van beste logistieke hotspots van Nederland. Rivierenland handhaaft daarmee voor het derde jaar op rij een positie in de top 5.

LHR noteerde in 2017 en 2018 de 4de plek in de ranglijst van beste logistieke hotspots in Nederland. Op de kaart Rivierenland als onderdeel van de Gelderse Logistics Valley. (beeld: provincie Gelderland)

Arnhem-Nijmegen noteert in 2019 een 10de plek op de landelijke ranglijst die jaarlijks door Logistiek.nl wordt gepubliceerd. Liemers-Achterhoek staat landelijk op de 14de plek.

LHR noteerde in 2017 en 2018 een 4de plek in de ranglijst van logistieke hotspots, die de Gelderse hotspot in 2019 moet afstaan aan Almere-Lelystad-Zeewolde.

‘We zijn heel erg trots op deze stabiele notering in de top 5, waaruit blijkt dat we in Rivierenland de logistieksector echt wat te bieden hebben, en dat onze investeringen in het logistieke ecosysteem werken. Samen met de overheden en onderwijs inzetten op thema’s als beschikbaarheid van grond en personeel maar ook bereikbaarheid en imago doet er toe’, reageert Frank Engelbart van LHR op de uitslag.

Landelijke top 3
West-Brabant, dat twee jaar achter elkaar op plaats 1 eindigde, is in 2019 naar plaats 3 afgezakt. Venlo-Venray staat in 2019 op plaats 2 en Waalwijk-Tilburg staat dit jaar voor het eerst in de dertien jaar dat ranglijst wordt gemaakt op de eerste plaats. Opvallend is dat in de top 3 net als in andere jaren dezelfde namen van plaats wisselen.

Waalwijk-Tilburg kreeg tijdens de bekendmaking van de ranglijst op 4 april in Weert van het 34 koppige panel de hoogste waardering op de criteria beschikbaarheid personeel en de medewerking van de overheid en gemeente bij het faciliteren van nieuwe logistieke bedrijvigheid. Met name op dit laatste criterium scoorde Tilburg-Waalwijk veel punten.

‘De top-3 is een close call, maar Tilburg staat absoluut op 1 met haar aanpak’, zegt een van de panelleden in zijn commentaar op het criterium medewerking van de overheid en gemeente.

—————————————————————————————————————————————–

Angelique Loos: ‘Voor samenwerking is vertrouwen nodig’

 

Tiel, 15 februari 2019 – Het sectorimago verbeteren, zij-instromers omscholen, personeel opleiden; dergelijke uitdagingen samen aanpakken levert ondernemers winst op. Zo vindt Angelique Loos van Simon Loos. Met andere ondernemers uit Rivierenland roept zij daarom in het Logistiek Manifesto op tot samenwerking.

 

Angelique Loos van Simon Loos: ‘Door de moordende concurrentie is het wantrouwen in de logistiek groot. Voor samenwerking moeten we eerst aan onderling vertrouwen werken.’ (foto: Simon Loos)

De initiatiefnemers willen met het document een omkeer markeren. Logistieke ondernemers in Rivierenland gaan samenwerken. Gebeurde dat nog niet?
‘De concurrentie in de logistieksector is groot, de marges zijn hierdoor flinterdun terwijl opdrachtgevers de markt bepalen. Dat voedt het wantrouwen tussen logistiek-ondernemers, die bang zijn dat concurrenten personeel inpikken of concurrentiegevoelige informatie bemachtigen. In zo’n sfeer is er eigenlijk te weinig onderling vertrouwen voor samenwerking.’

Hoe gaan de ondertekenaars van het Logistiek Manifesto iets aan het wantrouwen in de sector doen?
‘We denken groot, maar beginnen klein met niet-concurrentiegevoelige onderwerpen. Ondernemers zien dan direct het belang én de winst van samenwerking. Zo is tijdens de laatste inspiratiesessie op 22 januari het idee gelanceerd om een gezamenlijke middenkaderopleiding te starten. Hiervoor willen we van verschillende bedrijven minimaal vijftien medewerkers op middenkaderniveau bij elkaar brengen. Voor die groep kunnen we dan op maat een bijscholingstraject maken zodat mbo-mensen op hbo-niveau gebracht kunnen worden. Ondernemers krijgen zo niet alleen direct invloed op het lesprogramma, het wordt voor hen ook betaalbaar. Bovendien kunnen medewerkers snel en op de echte praktijk gericht worden opgeleid.’

Kunnen andere ondernemers zich ook bij jullie aansluiten?
‘Ja, heel graag zelfs. Iedere ondernemer die actief is in de logistiek en zich in wil zetten voor het Manifesto is welkom. Met ‘logistiek’ bedoelen we dan alle ondernemingen die hiermee te maken hebben, dus zeker ook bedrijven buiten het transport. Dat zijn er veel, want bijna ieder bedrijf is afhankelijk van logistiek en veel organisaties hebben bijvoorbeeld chauffeurs, planners of magazijnmedewerkers in dienst. Andere organisaties, zoals kennis- en onderwijsinstellingen zijn van harte welkom als partner. Zo heeft Logistieke Hotspot Rivierenland (LHR) zich al aan ons verbonden. Want het Logistiek Manifesto is en blijft een initiatief van, voor en door ondernemers.’

LHR, dat als triple helix organisatie bestaat uit overheden, ondernemers en onderwijsinstellingen, is dus een partner van Logistieke Ondernemers Rivierenland. Zijn er nog meer initiatieven ?
‘Een initiatief waar we nu mee bezig zijn, is een samenwerking met Defensie. Het doel is om tijdens piekmomenten personeel uit het bedrijfsleven en Defensie uit te kunnen wisselen. Zo worden de flexibiliteit en capaciteit van de betrokken partijen vergroot en de duurzame inzetbaarheid gewaarborgd. Uit de inspiratiesessie is tevens het initiatief gekomen om te kijken hoe we met andere branches, bijvoorbeeld in de zorg met ziekenhuizen, kunnen samenwerken. Doen we dat als transport- en vervoersbedrijven samen, dan kunnen we zij-instromers uit andere branches tegen relatief lage kosten om- of bijscholen. Maar andere onderwerpen zijn ook mogelijk. We hebben tijdens de laatste inspiratiesessie drie thema’s benoemd; arbeidsmarkt, imago en innovatie. Hoe we die thema’s invullen, is afhankelijk van de ondernemers die er mee aan de slag gaan.’

Jullie starten dus ‘klein’. Wat is de grote visie, het punt op de horizon?
‘Het zou geweldig zijn als er zoveel vertrouwen tussen logistiekondernemers in Rivierenland komt, dat wij bijvoorbeeld een gezamenlijke werknemerspool op kunnen zetten. Met wederom hetzelfde doel: samen flexibiliteit en capaciteit vergroten en duurzame inzetbaarheid van onze mensen waarborgen. Wij sluiten dan als bedrijven uit de logistieksector aan bij de huidige kennis- en deeleconomie.’

Download hier het Logistiek Manifesto.

 

LHR is partner van het ondernemersinitiatief Logistieke Ondernemers Rivierenland, dat een eigen logo heeft en projecten initieert en organiseert van, voor en door ondernemers. Een van de initiatiefnemers is Angelique Loos van Simon Loos.

 

—————————————————————————————————————————————–

John Theewis: ‘Coating aluminium kozijnen nieuwbouw is van ons’

 

Directeur John Theewis van Eurolacke, Poedercoatings. Als bestuurslid van Coöperatie Medel gaat hij regelmatig gebruikmaken van het op 30 november 2018 geopend pand. (foto: Persblik, Connecting Minds)

Medel, 14 december 2018 – Eurolacke, gevestigd op Bedrijvenpark Medel, heeft zijn eerste bijdrage aan de nieuwe huisvesting van LHR al geleverd. De lak op de aluminium puien is afkomstig van de Medelse leverancier van poedercoatings, zo vertelt directeur John Theewis tijdens de officiële opening van het pand op 30 november 2018.

‘De coating op de aluminium puien is van ons. We hebben het net gecheckt.’ John Theewis van Eurolacke kijkt er trots bij. Eurolacke vertegenwoordigt al vele jaren in Nederland Axalta Coating Systems, een grote internationale speler met een geschiedenis van meer dan 150 jaar.

Eurolacke is met 17 mensen gevestigd op Bedrijvenpark Medel en heeft met de levering van de poedercoating van de aluminium puien haar eerste concrete bijdrage al geleverd. Theewis maakt echter direct duidelijk dat hij het hier niet bij laat. Hij wil als bestuurslid van Coöperatie Medel, die namens de bedrijven op het terrein onder meer verantwoordelijk is voor het onderhoud van het collectieve groen en de beveiliging, veel gebruikmaken van het nieuwe pand.

Prettig
Theewis: ‘We gaan hier met het bestuur vergaderen.’ Nu de nieuwe huisvesting in gebruik kan worden genomen, hoeven de bestuursvergaderingen niet meer in het bedrijfspand van een van de ondernemers plaats te vinden. ‘We vergaderen op een neutrale voor iedereen makkelijk te bereiken plek, dat is wel zo prettig’, legt Theewis uit.

De nieuwe huisvesting van Coöperatie Medel, waar een grote open ruimte is voor grote en kleine bijeenkomsten, maakt het volgens Theewis aanzienlijk makkelijker om met alle leden te vergaderen. ‘Minimaal een keer paar jaar komen we samen, dat zijn dan algauw dertig tot veertig mensen. Een ruimte waar zo’n groep in past, die hebben de meeste bedrijven niet in het pand.’

Tijdens de receptie van de officiële opening van de nieuwbouw wordt volop genetwerkt. (foto: Raphael Drent)

De sleutel van het gebouw waar LHR zich vestigt wordt tijdens de officiële opening op 30 november 2018 symbolisch per drone ingevlogen. (foto: Raphael Drent)

Iedereen is welkom in het nieuwe clubhuis van Logistieke Hotspot Rivierenland, zo bleek tijdens de opening van de nieuwe huisvesting op 30 november 2018. Ook als je nog heel klein bent. (foto: Raphael Drent)

—————————————————————————————————————————————–

‘Scholieren zien veelzijdigheid logistiek niet’

 

V.l.n.r.: Jos Steur van RSG Lingecollege, Paula Koppes van ROC Rivor en Piet-Hein Baudoin van RSG Lingecollege bij Truck en Trailer Service Van Tilburg-Bastianen in Tiel tijdens de Start Moving Scholierendag op 1 november 2018. (foto: FE)

Tiel, 9 november 2018 –Start Moving werd op 1 november door 365 scholieren bezocht. De dag was daarmee een groot succes. Toch is logistiek niet populair, vertelt docent logistiek Jos Steur van het RSG Lingecollege in Tiel. ‘Veel scholieren denken onterecht dat het saai is.’

Jos Steur, dertig jaar docent transport en logistiek op het VMBO, kijkt niet op van de laatste cijfers van Beroepsonderwijs & Bedrijfsleven. In het studiejaar 2017-2018 trekt de sector transport en logistiek in Rivierenland niet meer dan 234 MBO-studenten, terwijl de populairste sector zorg op bijna 1.200 uitkomt. Jongeren zijn nauwelijks geïnteresseerd in een carrière in de logistiek, volgens Steur vooral omdat zij niet weten hoe veelzijdig de sector is.

‘Wij vertellen op school en tijdens de lessen dat logistiek in alle sectoren is terug te vinden, van de zorg tot de bouw. Voor alles wat we doen zijn we afhankelijk van logistiek.’ Maar als leerlingen naar de sector kijken, dan zien zij vaak een magazijn met daarin vorkheftrucks, stellages en mensen die orders picken. Bovendien denken zij dat een vrachtwagenchauffeur alleen maar van A naar B rijdt.

Steur: ‘Veel jongeren denken: Moet ik dit mijn hele leven doen? Zij vergeten daarbij dat het werk in distributiecentra meer omvat dan orders picken. Bovendien hebben chauffeur veel klantcontact en door de vaak waardevolle lading een grote verantwoordelijkheid.’

Onbekend maakt onbemind
Volgens Steur is de sector bij jongeren onbekend en dus ook onbemind. Tegelijkertijd is er in Rivierenland heel veel werkgelegenheid in de sector. Om jongeren op het goede spoor te zetten, besteden docenten van het RSG Lingecollege al vanaf de tweede klas aandacht aan logistiek. De scholierendag Start Moving is op deze lessen een waardevolle aanvulling.

Steur: ‘Een bedrijfsbezoek is soms rooster-technisch moeilijk in te plannen, dus het is heel mooi dat we nu met Start Moving op één middag verschillende bedrijven kunnen bezoeken. Door samen te werken kunnen onderwijs en bedrijfsleven een goed beeld schetsen van de veelzijdigheid van het werk in de sector.’

 

Scholieren op bezoek bij Truck en Trailer Service Van Tilburg-Bastianen in Tiel. (RH)

Compliment
De bedrijven hebben de scholieren op 1 november uitstekend ontvangen, benadrukt Steur. Het bezoek begint bij Truck en Trailer Service Van Tilburg-Bastianen in Tiel, waarna studenten een bezoek brengen aan de distributiecentra van Simon Loos, modeketen H&M, Internationaal Transportbedrijf Vonk & Co en Mol Cargo.

Steur: ‘Voor de goede ontvangst wil ik de deelnemende bedrijven een groot compliment geven. Ik ben bij H&M geweest, waar vier medewerkers vrij waren gemaakt om de scholieren rond te leiden en uitleg te geven. Zo werkt het optimaal!’

Voorbereid
De leerlingen zijn door Steur goed voorbereid op hun bezoek. Hij heeft hen in de klas verteld over de bedrijven die zij gaan bezoeken en wat voor logistieke activiteiten er plaatsvinden. Daarnaast hebben de scholieren vooraf enkele opdrachten gemaakt, zodat zij het ‘vragenuurtje’ met de H&M-medewerkers goed geïnformeerd ingaan.

Steur: ‘Bij H&M pikten de medewerkers het goed op door kort en duidelijk antwoord te geven op de vragen van de leerlingen, een aanpak die heb ik begrepen ook bij andere bedrijven is toegepast. Klasse! Want de spanningsboog is bij leerlingen nu eenmaal niet heel erg groot.’

 

———————————————————————————————————————-

Gedeputeerde Bea Schouten: ‘Gelderland provincie van de logistiek’

 

Geldermalsen, 6 juni 2018 – ‘Gelderland is de provincie van de logistiek’, vindt gedeputeerde Bea Schouten. Zij opende op 2 juni 2018 bij het distributiecentrum van Blokker het evenement ‘Start Moving’, dat meer mensen moet interesseren voor een baan in de logistiek.

V.l.n.r.: Burgemeester Henny van Kooten van de gemeente Maasdriel, gedeputeerde Bea Schouten van de provincie Gelderland en wethouder Ton van Maanen van de gemeente Geldermalsen bij de opening van Start Moving op 2 juni 2018. ( foto: Persblik)

V.l.n.r.: Burgemeester Henny van Kooten van de gemeente Maasdriel, gedeputeerde Bea Schouten van de provincie Gelderland en wethouder Ton van Maanen van de gemeente Geldermalsen bij de opening van ‘Start Moving’ op 2 juni 2018. ( foto: Persblik)

‘Start Moving’ biedt iedereen een kijkje in de logistieke keuken maar is vooral bedoeld om mensen te interesseren voor een baan in de logistiek. Is de sector van groot belang voor de provincie?
Bea Schouten: ‘Ja, absoluut. Logistiek is een van de grootste werkgevers in de provincie. De fruitsector is hiervoor deels verantwoordelijk. En Gelderland ligt op de Europese Noord-Zuid corridor Rotterdam-Genua. We zijn bovendien met de Waal, de A15 en de Betuweroute via water, weg en spoor verbonden met de zeehaven in Rotterdam en het Europese achterland. Dat maakt Gelderland echt tot ‘dé provincie van de logistiek’.’

Zien anderen dat ook zo … ?
Bea Schouten: ‘Zeker, Logistieke Hotspot Rivierenland (LHR) is dit jaar voor de tweede keer vierde op de lijst van beste Logistieke Hotspots van Nederland. Daar zijn we als provincie heel erg trots op! LHR staat daarmee vlak achter Venlo, dat als derde eindigde, en kan zich dus meten met de absolute nationale en internationale top.’

Waaraan heeft LHR die positie te danken, denkt u?
Bea Schouten: ‘Hier in Rivierenland zitten enkele mooie sterke bedrijven, bijvoorbeeld de internationale logistieke dienstverlener Kuehne + Nagel in Medel en Blokker waar we vandaag te gast zijn. Bedrijven, overheden en opleidingsinstellingen werken bovendien intensief samen rond thema’s als arbeidsmarkt en logistieke innovaties. Bijvoorbeeld het ‘dry-port-to-dry-port’ project van LHR, waarbij wordt samengewerkt met binnenhavens uit China en Indonesië om de logistiekketen gezamenlijk te optimaliseren. Dat soort slimme oplossingen bedenken, daar zijn de mensen hier in Rivierenland heel goed in.’

 Logistics Valley, waar ook LHR onderdeel van uitmaakt, is het logistiek platform van de provincie. Hoe wordt dit ondersteund vanuit de provincie?
Bea Schouten: ‘We willen met Logistics Valley in de provincie een goed vestigingsklimaat creëren. Daarom werken de drie logistiek regio’s in de provincie, LHR, Liemers-Achterhoek en Arnhem-Nijmegen, binnen Logistics Valley samen. Zo kunnen we kennis en ervaring met elkaar uitwisselen, wat helemaal past bij de huidige netwerksamenleving. En waar mogelijk werken we samen, zoals bij de organisatie van ‘Start Moving’ waarmee we het personeelstekort willen oplossen. Verder ondersteunt de provincie partijen binnen Logistics Valley om een structuur op te zetten, zoals de LHR-organisatie. En voor goede kansrijke initiatieven zijn er projectsubsidies beschikbaar.’

 

Na de druk op de rode knop door v.l.n.r. burgemeester Henny van Kooten van de gemeente Maasdriel, gedeputeerde Bea Schouten van de provincie Gelderland en wethouder Ton van Maanen van de gemeente Geldermalsen begon de mini-truck op de grond te rijden en was het evenement 'Start Moving' geopend. (Foto: Persblik)

Na de druk op de rode knop door v.l.n.r. burgemeester Henny van Kooten van de gemeente Maasdriel, gedeputeerde Bea Schouten van de provincie Gelderland en wethouder Ton van Maanen van de gemeente Geldermalsen begon de mini-truck op de grond te rijden en was het evenement ‘Start Moving’ geopend. (Foto: Persblik)

Bekijk de after-movie: KLIK HIER

De Gelderlander maakte een impressie: KLIK HIER

De avond ervoor (1 juni) al aandacht voor ons op Omroep Gelderland Nieuws:

20180601 OmroepGLDnieuws item LHR – MR

——————————————————————————————————————————————-

LHR prolongeert toppositie in ranglijst Nederlandse Logistieke Hotspots

Op 7 mei 2018 is bekend gemaakt dat de LHR in 2018 haar 4e plek op de lijst van Nederlandse Logistieke Hotspots prolongeert. Trots op de regio en alle mensen die daar elke dag hard voor werken…..in de business zelf en in het stakeholderveld daaromheen. Lees meer hierover in het artikel: Personeel probleem voor vrijwel alle logistieke hotspots.

 Samen sterk voor logistiek in Rivierenland

Welkom op de site van Logistieke Hotspot Rivierenland (LHR). LHR is gericht op het versterken van de Rivierenlandse economie op basis van de logistieke kwaliteiten van de regio. Daartoe is in 2014 een samenwerkingsverband tussen ondernemers, gemeenten uit de regio Rivierenland, onderwijssector, brancheorganisaties en de provincie Gelderland gesloten.

Wat vind ik op deze website?

Op deze website vindt u alle informatie over vestigingsmogelijkheden in Rivierenland, de kansen voor het bedrijfsleven in Rivierenland om aan te sluiten bij LHR en de manier waarop LHR voorloper in logistiek wil blijven door innovaties. Wilt u op de hoogte blijven van de verdere ontwikkelingen, dan kunt u naar de laatste nieuwsberichten.